Tato auta už mají nárok na veteránské značky! A možná vás to překvapí
Smutná stránka dnešních veteránů, ale to nevadí!
Před dvěma měsíci přišel nový rok a s ním další řada aut, která letos vstoupí do kategorie veteránů. Vzhled i design se každým rokem mění a všichni moc dobře víme, jak čas letí rychle. Proto jsme nuceni přijmout mezi veterány i taková auta, která stále vídáme na silnicích poměrně často, čímž se tak trochu vytrácí vzácnost vlastnit veterána. Tento rok totiž znamená, že všechna vozidla vyrobená před rokem 1995, nyní můžou získat zelené registrační značky.
A co si budeme, pod pojmem veterán si většina z nás nejspíš představí auta maximálně do toho roku 90. Pomalu ale jistě se tedy dostáváme do doby, kdy nám ne všechna auta starší 30 let budou připadat jako veteráni. Stejně tak tomu možná bude i u některých vozů, které vám dnes představíme, ale ať už chceme nebo ne, úředně jimi už zkrátka jsou. A ačkoliv nechci být pesimista, už to bude jen a jen horší… Každopádně proč si kazit náladu. Všechna klasická auta veterány jsou a i nadále budou, takže pohoda.
Bavoráky: Z3 a E39
Model Z3 vstoupil na trh v polovině devadesátých let jako upravená E36, která měla konkurovat Miatě. Zprvu šlo o kabriolet s plátěnou střechou, kterých se do roku 2002 vyrobilo necelých 300 000 kusů. Verzí se střechou (Coupé) vzniklo výrazně méně, asi 18 000, což z ní dělá o dost vzácnější vozidlo.
Zdroj: Alexandre Prévot from Nancy, France – BMW Z3 M, CC BY-SA 2.0
Z názvu má jít o nadčasový automobil, což se dle mého vyplnilo. „Z“ totiž značí Zukunft (budoucnost). Nejčastěji byla Z3 poháněna čtyřválcem, ale do nabídky se dostaly i šestiválce (které osobně nevím, jak pod kapotu narvali), a ty když se vyskytly v kombinaci s manuální pětistupňovou převodovkou, byl to vrchol jezdeckého zážitku.
Čtvrtá generace řady 5 se prodávala nejdřív klasicky jako sedan a příští rok bude mezi veterány moct vstoupit už i verze v kombi. V roce 1995 se pod kapotou nacházely šestiválce o objemech od dvou litrů, které poháněly zadní kola. Většina příznivců automobilky označuje E39 jako nejhezčí generaci 5. řady a já musím souhlasit.
Ford Galaxy a Volkswagen Sharan
Tohle rodinné MPV je pravděpodobně na tomto seznamu nejčastější auto, na které stále můžete narazit v denním provozu, což na druhou stranu svědčí o jeho kvalitě. V nadpisu jsou jména dvou automobilek, a to proto, že tento model vznikl ve spolupráci Fordu a Volkswagenu, čehož si asi každý všimne – je to opravdu takový designový mix mezi Fordem a Volkswagenem. Navíc spojení těchto dvou automobilek znamenalo ve výsledku jedno z nejspolehlivějších MPV své doby, kterých se v devadesátkách díky své popularitě vyrábělo víc než dost.
Alfa Romeo 146
V druhé polovině článku se z Německa přesuneme do Itálie. Zde mluvíme o posledním modelu automobilky, který poháněl „boxer“ motor. V základní, počáteční verzi, šlo o čtyřválec o objemu 1,6 nebo 1,7 litru. Po dvou letech byl tento obyčejný čtyřválec nahrazen motorem Twin Spark s dvěma zapalovacími svíčkami na válec. U Alfy vždy stojí za zmínku i nejvýkonnější varianta – zde to byl dvoulitr s výkonem 155 koní, což znamenalo maximální rychlost 216 km/h. Každopádně se stále jednalo o rodinné auto, takže se vyrábělo docela ve velkém – bylo vyrobeno téměř čtvrt milionu kusů.
Fiat: Barchetta, Bravo a Brava
Alfou přírůstky z Itálie ani omylem nekončí. Fiat najdete na seznamu rovnou třikrát. Zde se opět dostáváme k Miatě. Několik lidí přezdívalo Fiatu Barchetta levnější MX-5. Vážila jen něco přes jednu tunu a i ostatní parametry měly tyto dva vozy téměř stejné. Jediný rozdíl byl, že Barchetta je předokolka.
Zdroj: Gunnar Creutz – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0
I když jsou Bravo a Brava jen dvě odlišné varianty jednoho modelu, najdete mezi nimi hned několik klíčových rozdílů. Ten nejviditelnější je bezesporu ten, že zatímco Bravo byl třídveřový hatchback, Brava měl dveří pět. Automobilka tedy cílila chytře rovnou na dvě skupiny zákazníků, kteří si tak mohli vybrat mezi robustnějším a rodinným autem.