Průběh veteránské testace: Investice vašeho času
Každý milovník veteránů moc dobře ví, že po uplynutí 30 let od roku výroby se dá vůz považovat za veterána. Není ovšem už tak jednoduché získat i veteránskou registrační značku a příslušné doklady, jelikož tomu předchází poměrně dost úřadování.
Základ pro získání zelených RZ
Snad nejdůležitější faktor hrající pro získání veteránských RZ a dokladů je stav vozidla. Je totiž jasné, že aut starších 30 let stále přibývá a asi nikomu by se moc nelíbilo, kdyby na sobě každý vrak vozil veteránské značky, už jen tím, že by to zkrátka nedělalo veteránům dobrou pověst a bylo by zase o důvod víc, proč zpřísňovat podmínky pro užívání spalovacích aut.
Mnohem vyšší pravděpodobnost, že získáte potřebné dokumenty, budete mít s vozem, který je skvěle zachovaný a je vidět, že se o něj jeho majitelé řádně starali. To znamená, že bylo auto po většinu jeho života garážováno, alespoň čas od času s ním někdo vyjel ven, ale na druhou stranu nebylo užíváno denně. Dále vám také hodně pomůže technický stav vozu.
První část: Klubová testace
Teď už tedy k dnešnímu tématu. Testace začíná tou klubovou, která má na starost především původ a následně historii vozu. Klubová se jí říká proto, že v jí České republice provozují autorizované veteránské kluby. Mezi ten nejznámější patří Autoklub České republiky.
Před zahájením testace už je třeba mít splněné a vyřešené následující věci, které musíte odevzdat:
- Vyplněná přihláška ke klubové testaci a testační protokol
- Dříve zmíněný dobrý stav vozidla
- Platné STK
- Lokalizaci identifikačních znaků
- Minimálně 12 fotografií vozidla a kompletní údaje o něm
Druhá část: Technická kontrola
Po úspěšné klubové testaci vás ještě čeká druhá část, kde se už hledí spíše na technický stav vozu. Do září 2023 měli druhou část testace na starost krajští komisaři. Dříve známá takzvaná krajská testace je od té doby nahrazena povinnou technickou kontrolou, která neprobíhá nikde jinde, než na stanicích technické kontroly. Tam musíte před prohlídkou podat protokol, který obdržíte po úspěšném absolvování klubové testace.
Na druhou část testace se tedy nyní nemusíte bát tolik, jako ještě před pár lety. U technických prohlídek klasických aut se zde pochopitelně přihlíží na jeho stáří, které má často na svědomí opotřebení vozidla. Kontrolují se zde technické parametry auta, které musí odpovídat podmínkám pro užívání vozidla v jeho roce uvedení do provozu. Jinak by totiž s dnešními zákazy většina veteránů neměla vůbec šanci projít.
TIP: Rozřazení veteránů podle jejich věku na 7 skupin má na starosti mezinárodní nezisková organizace FIVA (Mezinárodní federace historických vozidel). Do první skupiny spadají vozy vyrobené do konce roku 1904 a ta poslední zahrnuje vozy od roku výroby 1971 do 1995.
Registrace vozidla
Před samotnou registrací vás čeká ještě jedna povinnost. Veterána je pochopitelně potřeba pojistit (sjednat povinné ručení). Po tom už zbývá jen podat žádost o registraci vozidla do registru historických a sportovních vozidel, čehož se také týkaly změny ze září roku 2023. Dříve jste totiž s veteránem museli jet na jedno konkrétní místo ve vašem kraji a nikde jinde jeho registrace nebyla možná. Nyní je však systém jednoduší – stačí zajít na obecní úřad s rozšířenou působností. Tam si s sebou určitě vezměte zelenou kartu, fotografie vozidla a pochopitelně žádost o registraci a důkaz o úspěšném absolvování klubové testace.
No a poté už dostanete příslušné doklady – osvědčení o registraci vozidla, průkaz historického vozidla a vysněné zelené registrační značky. Testace je nyní platná na 5 let, vždy od data poslední technické kontroly. Celý proces vás vyjde na cca 8 000 Kč a připravte si volnější minimálně 4 týdny. Takže pokud víte, kolik se musí do veteránů jako takových investovat peněz a času, tak je to vlastně docela vlídná částka.