Traktory od Porsche: sportovní vozy musí počkat
Po pár prvních modelech od Porsche si samotný majitel této značky Ferdinand Porsche chtěl asi odpočinout od sporťáků, a tak se začal podílet kromě automobilového průmyslu i na rozvoji zemědělství. Od roku 1938 tedy vyráběla jeho společnost několik traktorů. Během čtvrt století produkce vzniklo několik modelů, pojďme se na některé z nich podívat.
By Johannes_Maximilian, Own Work, CC BY-SA 4.0
Porsche Type 110
Příběh traktorů od Porsche sahá ještě před začátek druhé světové války, kdy se opět spojil Ferdinand Porsche s Adolfem Hitlerem, aby sestrojili „lidový“ traktor pro rozvoj německého zemědělství. V roce 1938 tak vznikl vůbec první traktor Ferdinanda Porsche. Pod kapotu dostal dvouválcový benzínový motůrek, který byl chlazený vzduchem. Během následujícího roku vzniklo ještě pár vylepšených modelů, než to všechno sám Hitler zase skončil. Nevím s jakým předstihem Hitler plánoval válku, každopádně během pár let změnil své priority a výroba tohoto traktoru byla ukončena, aby se Porsche mohlo věnovat dělostřeleckým tahačům.
Po přestěhování celé značky Porsche ze Stuttgartu do Rakouského Gmündu byl zde sestrojen první traktor s naftovým motorem s výkonem 18 koní. Získal číselné označení 313.
Porsche Junior
Junior byl nejspíš nejmenší traktor této značky. Byl poháněný jednoválcovým motorem a objem činil pouhých 822 centimetrů krychlových, z čehož se nedalo vymáčknout více než 14 koňských sil. Převodovka byla ovšem šestistupňová. Vyráběl se během let 1952 až 1963. Byl navržen spíše pro menší zemědělské plochy a díky malému motoru nebyl problém ho opravit i ve stodole.
Porsche-Diesel Super
Těžko říct, jestli se Porsche s názvem Super trefili do jejich nejlepšího traktoru, ale za mě je to jednoznačně ten nejhezčí. I proto se jedná o cenný sběratelský kousek, nicméně hlavním důvodem bude, že se vyrobilo jen pár jednotek tisíc kusů.
Jednotlivé kusy vznikaly od roku 1956 až do konce produkce Porsche traktorů, tedy do roku 1963. Pod lesklou červenou kapotou by se měl nacházet tříválec o objemu dvou a půl litru. Ten vyvíjel sílu 38 koní. Převodovka byla pětistupňová.
Z této řady jsou hned dva modely k mání na našem webu, zde najdete celou aktuální nabídku.
By Stahlkocher, CC BY-SA 3.0
Porsche-Diesel Standard 218
Další, již třetí dvouválcový traktor nesl číselné označení 218. Vyráběl se od roku 1957, kdy nahradil svého předchůdce 208, a do roku 1963 vzniklo přes dvanáct tisíc kusů. 1,6 litrový dvouválec zajistil maximální rychlost 25 kilometrů v hodině a stejný počet koní, což byl na traktor v padesátých letech lehký nadprůměr. Tento traktor vážil 1625 kg a k tomu byl schopný utáhnout ještě přes půl tuny.
Tři ze čtyř modelů, H, S a U mělo šesti stupňovou převodovku. Jednodušší model V kromě posledního stupně převodovky postrádal ještě olejovo-hydraulickou spojku.
Rád bych zmínil, že také jeden kousek dvě stě osmnáctky se nachází i u nás. Je sice spíš ve stavu stodolního nálezu, ale věřím, že i takové vozy dokážou mnozí z vás ocenit.
Porsche-Diesel Master 419
Poslední traktor od Porsche se stal největším a zároveň nejvýkonnějším. Produkce byla zahájena až v posledních třech letech výroby, od roku 1960. Od toho se odvíjel i počet vyrobených kusů, kterých tentokrát nebylo ani dvanáct set.
Tomuto modelu bylo dopřáno 50 koní, které měl na starost tří a půl litrový čtyřválec s osmi ventily. To se rovnalo sice nižší maximální rychlosti, nežli třeba u 218 – necelých 20 km/h. Ono se není moc čemu divit, když tento model vážil 2,1 tuny a maximální přípustná hmotnost pak byla ještě o tunu a tři čtvrtě výš. U příplatkové verze jste se ovšem mohli dočkat až 27 km/h. Dvoukotoučovou spojku zde doplňovala čtyřstupňová převodovka.
Ačkoliv nebylo Porsche jedinou značkou produkující jak automobily, tak i traktory, jejich vozy se v obou směrech staly velmi oblíbenými. Na rozdíl například od Lamborghini ovšem dala nakonec tato značka přeci jen přednost sportovním vozům, a tak po dvaceti pěti letech výrobu traktorů ukončila. Ferdinand Porsche se ale bohužel nedožil ani většiny traktorů jeho vlastní značky, protože v roce 1951 zemřel na infarkt.