Mercedes-Benz SL: Historie a evoluce legendárního kupé
Výroba trvá od padesátých let až dosud a přesto se na význam zkratky SL přišlo teprve před pár lety. Jedno je ale jisté už od samého počátku. Ať už se bavíme o jakékoliv generaci, toto dvoudveřové kupé bylo povětšinou ve své době ikonou evropských roadsterů.
První generace
allen watkin from London, UK, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
Už v roce 1952 vznikl závodní vůz s názvem Mercedes Benz 300 SL. Původně nebylo v plánu, aby vůbec vznikla normálnější verze, ale díky rostoucímu zájmu bohatých lidí o rychlá luxusní auta se od roku 1954 vyráběla i pouliční verze.
Do roku 1957 se jednalo o dvoumístné kupé. Poté ho nahradil roadster, jehož výroba trvala do roku 1963. Se změnou typu karoserie přišlo zvětšení legendárních motýlích dveří, světlometů a pod kapotou by jste našli řadový třílitrový šestiválec.
Model 190 SL, který se začal vyrábět v roce 1955, se designově od 300 SL moc nelišil, ale v motoru se snížil počet válců na čtyři s čímž klesl objem na 1,9 litrů. Převodovka i tak nemohla být jiná než manuální, a to se čtyřmi převody.
Roadster i 190 SL umožňovala stáhnout střechu, což bylo v té době jedním z prvků luxusu. V letních dnech jste si mohli užívat příjemný vítr a naopak když se ochladilo, střechu jste jednoduše zatáhli a prostor v takovém dvoudveřovém kupé se rychle vydýchal, což zajistilo teplo.
Druhá generace
Lidem se očividně líbilo jezdit v kabrioletu, protože si i druhá generace stahovací střechou zachovala.
Tahle generace obsahuje 3 modely, které se opět liší objemem motoru. Počet válců je u všech modelů stejný. Jde o řadový šestiválec, který měl u modelu 230 SL, který se vyráběl mezi lety 1963 a 1967, objem 2,3 litru, u 250 SL, jehož sériová výroba pokračovala jen následující rok, 2,5 litru a u 280 SL zase došlo ke zvětšení motoru na 2,8 litru. Výroba poslední verze byla ukončena v roce 1971.
U převodovky zde u všech modelů bylo na výběr ze čtyř či pětistupňové manuální, a nebo čtyřstupňového automatické.
Mezi prvním a druhým modelem byly provedeny i menší změny v interiéru. Jednalo se především o volant, palubní desku a všemožná tlačítka a knoflíky na ní.
Pokud máte opravdu tuto značku rádi, a já věřím že pokud jste otevřeli tento článek tak ano, a přemýšlíte o nějaké koupi ať už ze třídy SL nebo jakémkoliv jiném veteránu, určitě si projděte naši nabídku vozů od Mercedesu.
Třetí generace
LukaCali, CC BY-SA 4.0
S touto generací přišel konečně výkonnější motor. Do modelů byl totiž umisťován vidlicový osmiválec. To společnost ocenila, a proto by byla škoda ukončit výrobu. Během let 1971 a 1989 se tedy stala třetí generace třídy SL jednou z nejdéle vyráběných vozů od Mercedesu.
Hned v roce 1972 proběhly menší úpravy, které se týkaly zrcátek. Další facelift proběhl až v roce 1980, kdy byl řadový šestiválec konečně nahrazen výkonnějším osmiválcem.
Z této generace tak zbyly pouze dva modely, které zůstaly u šestiválcových motorů.
Během osmdesátých let se postupně zvětšoval objem motorů z předchozích tří a půl litru až na pět a půl.
Ačkoli je celkově celá třída SL vzácná, SLC Coupe bylo ještě o dost vzácnější, než klasické verze jako 280, 300, 350, 380, 420, 450, 500 a 560 SL, které se vyráběly zmíněných 15 let. Od roku 1971 vznikaly následujících deset let modely 280, 350, 380, 450 a 500 SLC. Některé z těchto zmíněných modelů se vyskytovaly na konci 70. let i na několika známých rally.
Pár modelů se lišilo například převodovkou, která byla nabízena buď třístupňová automatická, čtyřstupňová jak v manuálu tak v automatu, nebo pětistupňová manuální.
Čtvrtá generace
M 93, CC BY-SA 3.0 Germany
Poslední generace, která se dá považovat za veterána je R129. Stala se i poslední generací u které byla nabízena manuální převodovka. V nabídce byl pětistupňový manuál i automat a čtyřstupňový automat.
Představení proběhlo v roce 1989, kdy se jednalo o dvoumístný kabriolet poprvé s možností automatického zatáhnutí střechy. Síla devadesátých let se projevila i zde. V modelech čtvrté generace byly totiž motory V8 a V12.
Pro americký trh byl tento vůz první z Mercedesů SL nabízen i s řadovým šestiválcem. To se ale zrovna tomuto národu nijak obzvlášť nelíbilo a navíc byl v roce 1995 představen model s motorem o objemu 3,2 litru. To vedlo k vymizení předchozího šestiválce z trhu, a to ještě před koncem milníku.
Řadové šestiválce se vyskytovaly u modelů SL 280, 300 a 320. Modely 500 SL a SL 55 AMG měly V8 a zbylé modely, SL 600 a ostatní AMG verze, v sobě skrývaly právě nenápadný V12. Objemy se pohybovaly od tří do sedmi litrů a vozy právě s největšími motory měly výkon okolo 500 koní. Například Mercedes SL 600 se se svým dvanáctiválcem dostane z nuly na sto za 4 sekundy.
Pokud vás zaujal nějaký ze zmíněných vozů, můžete se podívat na naši nabídku Mercedesů třídy SL. Vyplatí se to ať už investičně, tak i jen tak pro radost, jako každý jiný veterán.
Zbylé 3 generace
V roce 2001 byla představena pátá generace, která s sebou přinesla pár novinek. Hlavními změnami od předchozí generace byl hladší design, aktivní podvozek (ABC), automatická pevná skládací střecha a celkově bylo zákazníkům dopřáno zas o něco více technologií.
Vozy také získaly nové dvanáctiválce. Mluvím hlavně o modelu SL 600, jehož motor měl objem 5,5 litrů a například model SL 65 AMG měl až šestilitrový V12. U převodovky jste měli na výběr z pěti nebo sedmistupňového automatu. Výroba trvala 10 let.
M 93, CC BY-SA 3.0 Germany
Od roku 2012 se pak vyráběla šestá generace. Na její výrobu karoserie použil Mercedes hliník, což znamenalo lehčí hmotnost. I zde se opět spojil luxus se sportovností. Motory byly nabízeny s šesti nebo osmi válci a u verze AMG již tradičně s dvanácti válci. Převodovku jste si mohli dopřát až devítistupňovou. Výroba této generace byla ukončena v roce 2020.
Po dvou roční pauze se v roce 2022 objevila na trhu prozatím poslední generace. V tomto roce přišel Mercedes s novinkou, že sedmá generace bude mít pohon na všechna čtyři kola. Dosud byly poháněna kola zadní. Nicméně také tyto Mercedesy zůstaly věrní tradici luxusního sporťáku. Je totiž vyráběn společně s divizí AMG, což, jak už vyplývá z tohoto článku, znamená vyšší výkony. Sportovní charakter zároveň doplňují ty nejnovější technologie a asistenční systémy.