Historie Ford Mustang: od Poníka až po elektrické SUV
Vznik nápadu
Od druhé světové války se Fordu nedařilo vyrobit žádný levný sportovní vůz. Jestli jste viděli film Le Mans ’66, tak si určitě pamatujete scénku, kde se Ken Miles opřel do viceprezidenta Fordu Leeho laccoci při představení nového Mustangu. Tak a přesně ten přišel s nápadem, který dokázal změnit nejen americký automobilový průmysl. Jméno Mustang mu pak dal John Najjar po americké stíhačce používané za druhé světové války.
O trochu více se toho o zrodu Mustangu dozvíte tady, kde je také naše aktuální nabídka vozů Mustang.
První generace
První Ford Mustang se začal vyrábět v březnu roku 1964, za měsíc a půl proběhlo jeho představení v New Yorku a během pár měsíců se stal tento vůz nejoblíbenějším modelem od Fordu. To zajistilo, že se během prvního roku a půl prodalo přes milion kusů. S jeho oblíbeností dokonce vznikla nová třída aut nazývaná pony car. Mezi hlavní prvky typického pony car patřila krátká záď a dlouhá kapota pod níž byl umístěn výkonný motor. První generace Mustangu si tak získala přezdívku Poník.
Rozhodně musím zmínit ještě Mustang BOSS z roku 1971, který se s jeho sedmilitrovým osmiválcem, což činilo 380 koní, stal nejvýkonnější verzí z první generace.
Druhá generace
Druhá generace byla představena o tři roky později. Tu už poháněl jen 2,8litrový šestiválec z Fordu Capri. Dvojkový Mustang je dodnes považován za nejhorší generaci tohoto modelu. Pronásledovala ho totiž ropná krize, takže vůz vypadá víc japonsky než americky. Svědčí o tom i jeho zmenšení oproti první generaci. Lidé kvůli zdražení benzínu začali kupovat auta, která žerou co nejméně, a to donutilo nejen americké automobilky snižovat počet válců. Nakonec ale dospěl Ford k závěru, že od Mustangu chtějí lidé pořádné osmiválce, a tak představili nový motor, který ovšem nabízel směšných 140 koní.
Třetí a čtvrtá generace aneb konec století
Od roku 1979 do 1994 se vyráběla třetí generace, které se říkalo Fox Body. Za těchto 15 let se Fox Body stal nejdéle vyráběnou generací Mustangu a během nich vzniklo hned několik faceliftů. Další rok vznikla čtvrtá generace označováná SN-95. Nabízena byla buďto s šestiválcem o objemu 3,8 litru, nebo 4,6litrovým osmiválcem. Výroba probíhala deset let.
Pokud vás toho o starých Fordech zajímá víc, doporučuji se podívat i na článek o jejich pick-upech zde a jestli máte zájem nějaký Ford koupit, zde najdete naši nabídku.
Pátá generace
Od roku 2005 začal Ford prodávat pátou generaci. Celých 10 let produkce existovaly dva modely, základní a GT verze. Do roku 2010 se u modelu Base jednalo o čtyřlitrový šestiválec, což se rovnalo 210 koním. Ve stejných letech se vyráběla i verze GT s V8. Ten poskytoval 300 koní.
V roce 2011 se Fordu podařilo snížit váhu motoru o 18 kg, a tak se zvýšil výkon základního modelu na krásných 305 koní. Vrátila se i manuální převodovka s šesti stupni. K mání byla ale jak základní, tak GT verze i s automatem. Gran Turismo během let 2011 – 2014 prošel jedním faceliftem. První rok byl pod kapotou nový motor se 412 koňmi. Za příplatek jste si k tomu mohli dopřát brzdy značky Brembo či 19” kola. V roce 2013 se změnily mřížky chladiče, přední i zadní světla se také zmodernizovaly a na kufru byla designová změna v podobě černé výplni mezi světly.
Šestá generace
Na konci roku 2013 představila značka další generaci, jejíž sériová výroba byla ovšem zahájena už v polovině tohoto roku. Motor se zachoval pořád stejný. Pětilitrový osmiválec tentokrát ale dosahoval do té doby nejvyššího výkonu přes 430 koní. V Americe byl pak na výběr ze tří motorů. Převodovka byla do roku 2017 pouze manuální, což ocenilo spoustu řidičů. Cena navíc nebyla nijak extra vysoká, takže tento Mustang můžete potkat poměrně běžně i na českých silnicích. Na těch amerických silnicích ale nechybí ani verze Shelby GT350 s 526 koňmi. Díky faceliftu byla od roku 2018 nabízena u obou verzí desetistupňová automatická převodovka a o další dva roky později se opět hlavně na amerických silnicích začal objevovat Shelby GT500, který pohánělo 760 koňských sil. Nakonec se dostaly i do Evropy, kde to bylo bohužel kvůli emisním regulacím o něco obtížnější.
Konec slavných V8
Poslední Mustang, celým jménem Ford Mustang Mach-E GT vyčnívá z davu všemi možnými způsoby. Ani náhodou nepatří do třídy pony car, poněvadž se jedná o SUV, má čtyři dveře, dojezd má jen okolo 350 km a hlavně je to elektroauto. Takhle tedy Ford ukončil jeho slavnou a lidmi z celého světa oblíbenou řadu aut.