Ford: Napříč historií pickupů a dodávek
Amerika je sama o sobě proslulá jejími velkými auty a Ford s jeho pickupy a dodávky tento fakt potvrzuje. V padesátých letech začal s výrobou dodnes legendárních pickupů. Dodávky se následně na rozdíl od pickupů uchytily i v Evropě. Jaké byly ty nejznámější?
První Ford z řady F-Series
By A1AA1A – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0
V roce 1948 představil Ford vůz F1, první model z řady F-Series. Tato řada existuje až do současnosti, což jasně napovídá, že je tato řada populární. Generací je prozatím neuvěřitelných 14. Ze začátku měly generace od generace vyšší nosnost. Design se naopak z počátku moc neměnil, ale dnešní pickupy mají s těmi tehdejšími společný snad už jen právě typ karoserie.
Kabina byla navržena tak, aby se v ní pohodlně sedělo, což vedlo k vyššímu zájmu. F1 pak nechtěli jen farmáři, ale vlastně každý komu se takové auto líbilo a stačily mu tři sedačky. Odpružení zde bylo lepší než u předchozích vozů, protože na vesnicích tenkrát bývaly silnice dost rozbité, nebo se tam jezdilo jen po polních cestách. Společnost použila na výrobu kusy a díly z jiných, dřívějších velkých vozidel. Zatímco karoserie byla převzata z panelového nákladního automobilu, podvozek byl stejný, jen zkrácený, jako u školních autobusů. Kabina pak byla samozřejmě spojena s motorem a tím se dostáváme pod kapotu. Ford naschvál i u o něco většího auta ponechal silný motor, aby bylo co nejvšestrannější. Na výběr jste měli buďto 3,7 litrový řadový 6 válec, určitě lepší na spotřebu, nebo silnější vidlicový 8 válec o objemu 3,9 litru. Výkon obou motorů se pohyboval okolo 100 koní.
F3 aneb kanadská F68
Původně americká F-trojka se za pomoci své spolehlivosti stala populární v Kanadě, kde zvládala tamější terén i jiné klima. Tento model byl totiž díky silnější konstrukci i motoru vhodný nejen v zemědělství, ale i v průmyslu. Na výběr jste opět měli dva motory, úplně stejné jako u F1. Dnes se jedná o vzácný sběratelský kousek, nicméně kvůli jeho použití při těžších pracích nebude snadné najít nějaký kousek v zachovalém stavu a většina tak bude vhodná k renovaci.
Rozvoj pickupů v druhé polovině 20. století
Po pickupech byl větší zájem, než samotný Ford čekal, a tak nesměl usnout na vavřínech. Během 50. a 60. let neustále vylepšoval své vozy a v roce 1953 se Ford rozhodl přejmenovat své modely F1, F2 a F3 na F100, F250 a F350. Tento systém číslování přetrvává dodnes a má usnadňovat zákazníkům orientaci v nosnostech vozů. Už první Ford této nové řady byl totiž nabízen v osmi různých váhových kategoriích.
By Bretbmorgan – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0
Co se týče technologií, Amerika byla oproti zbytku světa napřed. Už v 70. letech tam hrály různé vymoženosti v autech velkou roli. Ford samozřejmě nezaostával a přesně v polovině 70. let představil jejich první model F150 s pohonem všech čtyř kol. O dekádu později přišly dieselové motory a bezpečnostní prvky, což si zákazníci rychle oblíbili. Od začátku devadesátek se Ford zaměřil na ekologii svých vozů, a tak začal dávat pod kapoty motory s nižší spotřebou. S tím přišla i kompenzace v podobě luxusu, díky čemuž lidem méně výkonné motory zas tolik nechyběly.
Ford Transit v Evropě
Autor: Sven Storbeck – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0
Pojďme se na závěr přesunout k dodávkám, i když zrovna Transit byl vyráběný i v provedení pickupu. První model Transitu byl představený v roce 1965. Jelikož v Evropě tehdy moc dodávek od jiných značek nebylo, Transit se stal okamžitě tou nejpopulárnější. Dost tomu napomohlo i to, že tou dobou se začínaly továrny Fordu rozšiřovat po celém světě. Přepravit velká auta přes oceán by bylo finančně náročné, což by se projevilo i na ceně. Tímto jsme se tomu vyhnuli, takže si Transit mohl dovolit skoro každý. Během několika desítek let si v Evropě vybudoval Transit tradici a my je proto kupujeme i nadále. V současnosti se prodává ve více než sto zemích a patří k nejpoužívanějším vozidlům mezi malými i velkými firmami nejen v Evropě.