Veteráni a STK: Kompletní přehled, co o tom musíte vědět
Mít doma veterána je něco, s čím se můžeme chlubit široko, daleko. Ovšem stejně jako v případě jiných vozidel, i za této skutečnosti musíme dbát na naše povinnosti. Mezi ně patří například pravidelná návštěva STK kontroly – tedy bude patřit. Majitele či provozovatele historických automobilů čeká od letošního září menší změna. Ta se tyká nejen na zmiňovaného STK, ale také například možnosti registrovat své vozidlo nejen v místě bydliště, ale i v dalších čtrnácti místech s rozšířenou působností.
Září 2023 přinese změny
Nemluvíme však o jediné změně, která se s veterány bude pojit. Prodlužuje se například i lhůta u testování veteránů ze dvou na pět let. Vozidla také budou muset absolvovat technickou prohlídku na stanicích STK, jak bylo již zmíněno. Právě tato změna je nejvíce markantní a klíčová a neměla by uniknout nikomu, komu veteránský automobil v garáži sídlí.
I když je změn vztahujících se k veteránským vozidlům vícero, ona návštěva STK stanice je tou pravděpodobně nejvíce překvapivá. Jak bude tato kontrola, respektive prohlídka probíhat a kam je nutné s vozidlem přijet?
Prohlídka STK s veteránským vozidlem
Proces to není nijak zvláštní nebo takový, který by majitelé vozidel z dřívějška neznali. Ze všeho nejdříve je nutné se dostavit s vozidlem na jakoukoli autoklubovou testovací komisi. Ta však bude zprvu sledovat něco jiného než co sleduje při kontrole obvyklých automobilů. Zajímat ji bude především historická původnost vozidla. Teprve po ověření této skutečnosti dojde k přesunu vozidla k tradiční technické kontrole, kterou vůz musí úspěšně projít.
Pakliže se tak stane, historické vozidlo se zapisuje do registru historických a sportovních vozidel.
Tři kategorie veteránů
Jelikož není veterán jako veterán, vznikly rovnou tři kategorie, do kterých se automobily mohou rozřadit. První z nich tvoří novodobá historická vozidla, jež byla vyrobena od roku 1972. Druhou jsou poválečná vozidla vyrobená v letech 1953-1972 a třetí skupinu tvoří veteráni předváleční a váleční čili vyrobeni do roku 1953.
Ať už bude automobil zařazený do jakékoli kategorie, vlivem tohoto se nijak nemění role veteránských klubů oproti současnosti.
Veteránů jako máku
Z posledních průzkumů vyplývá, že v České republice je veteránů jako máku. Podle Klubu historických vozidel Praha je u nás registrováno kolem 25 tisíc historických vozidel a k tomu ještě dalších 10 tisíc automobilů, jež registraci postrádají a stojí tak ve stodolách nebo garážích svých majitelů. Pokud bychom měli zmínit také množství registrovaných osobních vozů, mluvíme o více jak 6,4 milionech modelů.
TIP: Přečtěte si také článek o tom, kdy se stane auto veteránem a co je k tomu potřeba.
Shrnutí
Jak již bylo nastíněno, září v roce 2023 přinese změny nejen do světa historických vozidel, ale také ovlivní i běžná auta pravidelně jezdící na pozemních komunikacích. První část zákona se vztahuje na evidenční kontroly a přepisy vozidel (a dokonce už platí), druhá, ve které jsou zahrnuty právě pravidelné kontroly na stanicích STK pro historická vozidla, teprve vejdou v platnost.
Co patří mezi další změny, se kterými řidiči, respektive majitelé vozidel (ať už běžných nebo veteránských) musí počítat, je zrušení velkého technického průkazu. To je krok, ke kterému se teprve schyluje a vstoupit by měl v platnost začátkem příštího roku. I když majitelé veteránů budou mít jednu povinnost navíc, provozovatelům aut obecně však jedna zátěž z beder v lednu také spadne.
Při starém zůstává vše, co se týká povinného ručení, a to jak u běžných aut, tak u veteránů. Včetně požadavku uzavřít si povinné ručení ještě před tím, než jdete čerstvě pořízeného veterána přepsat na sebe.