Historie automobilky Škoda: Slaví 125 let od založení
Není potřeba zdůrazňovat, že automobilka Škoda je jednou z nejstarších automobilek na světě. Vždyť letos slaví 125 let od svého založení. Za tuto dobu se stala nesmazatelně klíčovým prvkem automobilové historie a hluboce se vryla do podvědomí lidí. Založena byla pod označením Laurin & Klement a dnes dobře známé označení Škoda začala používat až mnohem později. Pojďme se tak podívat na to, jak to s tuzemskou automobilkou bylo.
Začalo to jízdními koly
V roce 1985 započala v Mladé Boleslavi výroba motocyklů a jízdních kol. Označeny byly podle zakladatelů, jimiž byli Václav Laurin a Klement. Podle nich tedy vznikl název Laurin & Klement. Úspěšně se věnovali výrobě dopravních prostředků se dvěma koly a v roce 1905 přišel obrovský krok kupředu. Došlo ke vzniku historicky prvního automobilku značky Laurin & Klement s označením Voiturette A. Maximální rychlost tohoto kousku byla 40 km/h, což na tehdejší dobu byl krásný údaj. Dnes se již tito veteráni na prodej hledají velice těžko.
Automobilka Laurin & Klement hledala silného partnera
Díky úspěchu modelu Voiturette A se mohla automobilka posunout dále. Obrovský úspěch vozu způsobil to, že se v roce 1907 změnila na akciovou společnost. Po příchodu první světové války se podnik samozřejmě stal součástí válečné výroby. Po skončení války se společnost i nadále rozvíjela a mimo osobní automobily vyráběla také nákladní vozy či letecké motory. Za účelem rozvoje hledala společnost pevného společníka, který by jí pomohl vyřešit i problém vzniklý rozsáhlým požáre v roce 1924.
Začátek automobilů s označením Škoda
O 40 let později zakoupila automobilku Laurin & Klement Škoda Plzeň a došlo ke změně jména automobilky. Od roku 1925 již tedy všechny vozy nesou označení Škoda. Na tohle období se váže ještě jeden důležitý milník v historii automobilky. Na přelomu 20. a 30. let minulého století přišla finanční krize, po které automobilku vrátil na nohy levný model Popular. Levné vozy se automobilce osvědčily i po 2. světové válce. Díky tomu vznikly legendární vozy Škoda a modely jako Octavia a 1000 MB. Oporou automobilce byly i staré modely 100/110, u nichž musíme zmínit řadu 742 a dobře známou Škodu 105 nebo Škoda 120. Za zmínku stojí také Škoda 110 R. Hlavním rysem byl motor vzadu a pohon zadních kol.
Připojení automobilky Škoda ke koncernu Volkswagen
Tohoto receptu se Škoda nějakou dobu držela, ale sama věděla, že velice brzy přijde čas na změnu. V opačném případě by jí mohl ujet vlak a ostatní automobilky by ji převálcovaly. Na konci 80. let tak přišel Favorit. To byl vlastně pravý opak. Měl motor uložený vepředu a poháněny byly přední kola. Je nutné podotknout, že k počátku moderní historie automobilky Škoda patří i rozhodnutí ohledně připojení se ke koncernu Volkswagen. Už od počátku 90. let tak automobilka Škoda je ovládána Volkswagenem, ale zároveň je jeho nejdůležitější součástí. Má nejzajímavější čísla o prodejích a ziskovosti.