Škoda 110 R – sběratelský klenot i závodní speciál
Tomuto vozu se přezdívalo “české Porsche z východu”. Když trošku přimhouříte oči, tak ihned zjistíte, co je tím vlastně myšleno. Motor umístěn za zadní hnanou nápravou, nízká hmotnost a aerodynamický tvar. To je stejný recept, který Porsche používá u svého modelu 911. Historie vozu Škoda 110 R je zajímavá a úspěšná.
Začněme základními vlastnostmi
Tohle kupé se vyrábělo mezi lety 1970 a 1980. Během těchto deseti let dokázalo posbírat množství závodních úspěchů a získat obrovskou základnu fanoušků. Škoda 110 R se v mnohém podobá sedanu Škoda 110. Nápadné je to hlavně na přední části vozu. Od A sloupku dozadu už je ale zcela odlišné. Podle zápisu byl tento vůz určen pro 4 cestující a disponoval sedačkami v rozestavění 2+2. Pravdou ale bylo, že jízdu v tomto voze si mohli užívat pouze cestující na předních sportovních sedačkách. Ty zadní byly určeny spíše pro nouzové případy.
Škoda 110 R disponovala zajímavými vlastnostmi
Pod kapotou se ukrýval čtyřválec o objemu 1,1 litru. Nízkým objemem se v žádném případě nenechte zmást. Díky výborné aerodynamice se dokázal tento vůz rozjet až na rychlost 140 km/h. Generoval výkon 46 kW, což je 62 koní, jež se na zadní kola přenášel přes čtyřstupňovou převodovku. Celý vůz navíc vážil pouhých 880 kilogramů a udává se, že spotřeba se pohybovala kolem 9 l/100 kilometrů. Udržet váhu nízko pomohly i bezrámové dveře a bezrámová sklápěcí okna.
Velké množství změn za krátkou dobu
Za deset let produkce se mnohé změnilo. Některé modifikace přitom byly patrnější než jiné. Hrdlo palivové nádrže bylo přemístěno pod uzavíratelné víko a přidán byl nový ventilátor topení se dvěma rychlostmi. Zákazníky rozhodně potěšilo rozšíření palety barev.
Od imitace dřeva až k elektricky vyhřívané zadnímu sklu
Prototyp tohoto vozu poprvé spatřil světlo světa v roce 1968. Před uvedením na trh se nejprve pozměnily například blatníky, přední maska a palubní deska s imitací dřeva. Jeho druhá verze představená roku 1972 již dostala hrdlo palivové nádrže kryté víčkem. Jen o rok později byl uveden nový vzhled se čtyřmi předními světly, s nimiž si tento automobil většinou vybavíme. Teprve na konci své produkce teprve prošel vůz těmi největšími změnami. Do 110 R bylo v roce 1980 přidáno elektricky vyhřívané zadní sklo a kola s rozměrem 14 palců. Sehnat vůz Škoda 110 R na prodej s touto výbavou je dnes téměř nemožné.
Vítězství na legendární Rallye Monte Carlo
Pro závodní potřeby bylo také nezbytné zvýšení výkonu. U vozu Škoda 130 RS proto došlo k osazení motorem o objemu 1,3 litru. Výkon se tak v případě této verze dostal až na 103 kW, což je 140 koní. Nedisponoval ale pouze silou. Silnou stránkou tohoto vozu byla stabilita a ovladatelnost. Díky těmto vlastnostem se vozu se svou posádkou podařilo v roce 1977 zvítězit na Rallye Monte Carlo v kategorii do 1,3 litru.