Mercedes-Benz R107 – ohromí a zaujme i dnes
Z výrobních pásů sjížděl dlouhých osmnáct let a na jeho základě se postavil i úspěšný závodní speciál. Mluvíme tady o legendárním roadsteru Mercedes-Benz R107, který se v poslední době prokázal jako skvělá volba investování do historických vozidel. Jedná se o třetí generaci modelů SL a o přímé předchůdce supersportu Mercedes-Benz SLS AMG. Vozy ze série R107 jsou ale zajímavé hned z několik důvodů a mnoho z nich má něco společného s motorem a karoserií.
Udělejme si pořádek v různých verzích
Abyste mohli název vozu jednoduše rozkódovat, tak si napíšeme i význam písmen, kterými Mercedes značil modely: R znamená roadster, C je coupé a W je samozřejmě wagen. Jako počátek této generace vozů SL se dá označit už 190 SL R121. Díky designérskému týmu Friedricha Geigera získala karoserie až nadčasové tvary a také velice dobře známé zešikmené zadní světlomety. Účel tohoto prvku je minimalizovat znečištění světel a třeba takový Daimler-Benz tohle řešení používat ještě dalších 25 let.
Dokonalý vůz pro dlouhé jízdy
Obě nápravy měly nezávislé zavěšení kol a o dokonalý komfort se postaraly vinuté pružiny s pryžovými dorazy. Jednalo se tak o dokonale pohodlné cestovní vozy vhodné na dlouhé vzdálenosti. Stabilita vozu byla skvělá i ve 200 km/h. A byl to pořádný kus auta, jelikož na délku měl roadster 4,39 metr a coupé mělo dokonce 4,75 m. Mělo zadní sloupky vybavené o malé deflektory, které měly za úkol eliminovat hluk. Speciálně navržené stěrače dokázaly otřít tři čtvrtiny skla a už v základu měly přední sedadla opěrky, což v 70. letech byl velký luxus.
Co roadstery Mercedes-Benz 450 SL pohánělo?
V prvních modelech s označením Mercedes-Benz 350 SL a SLC se dávaly osmiválce o objemu 3,5 litru o výkonu 200 koní. V případě vozů Mercedes-Benz 450 SL se ale od roku 1971 začal používat osmiválec o objemu 4,5 litru s elektronickým vstřikováním Bosch. Výkon 220 koní byl na tu dobu opravdu pěkný, na 100 km/h se tento vůz dostal pouze za 8,8 sekundy a maximální rychlost byla kolem 215 km/h. Vůz byl vybaven nádrží na 90 litrů, ale ta se spotřebou až 20 litrů na 100 kilometrů moc dlouho nestačila.
Motorizace pro opravdové fajnšmekry
Model 450 SLC dokonce v roce 1977 dostal pětilitrový osmiválec a výkon 240 koní. Přes automatickou převodovku se třemi stupni se 404 Nm přenášel na zadní kola. I přes tento obrovský motor vážil tento Mercedes pouze 1515 kilogramů. Disponoval hliníkovými nárazníky, přítlačným křídlem, otáčkoměrem, vyhřívaným předním oknem a halogenovými předními skly. Už v roce 1973 stál Mercedes-Benz 450 SL stál kolem 36 630 marek a verze coupé dokonce stálo více než 41 000 marek. Když se zákazník rozhodl pro Mercedes-Benz 450 SLC 5.0, tak si musel připravit 62 270 marek. Jsou to doopravdy obrovské ceny, a není divu, že kousky v pěkném stavu se v případě prodeje veteránů prodávají za vysoké částky.