Citroën DS – technický převrat, komfort i závodní ambice
Vůz, který zažíval úspěchy od prvního dne až do posledního. Citroën DS byl veřejnosti poprvé představen na autosalonu v Paříži v roce 1955 a okamžitě se prodalo skoro 12 000 kusů. A to mějte na paměti, že se nacházíme v poválečné Francii. Co stálo za takovým úspěchem? Důvodů je více.
Spolupráce italského sochaře a leteckého inženýra
Začněme karoserií, jelikož je to první věc, které si na automobilu všimnete. Pracovala na ní zkušená dvojice designérů. Byl to průmyslový designér a italský sochař Flaminio Bertone a letecký inženýr André Lefébvre. Na hydropneumatické podvozku potom pracoval Paul Maghés. Přišli s něčím naprosto unikátním. Své úsilí navíc s jedním modelem neukončili, ale předvedli hned několik různých druhů karoserie. Všichni známe čtyřdveřový sedan, ale v nabídce nechyběl ani combi a cabriolet. Právě verze kabrio je dnes při prodeji veteránů tou nejcennější verzí, neboť se vyráběla pouze mezi roky 1958 a 1963.
Převratné prvky výbavy
V roce 1967 se tento Citroën dočkal faceliftu. Jedním z nejdůležitějších nově získaných prvků byly světlomety spojené s řízením. Co tohle znamená? Mechanické spojení umožňovalo natáčení světlometů podle projížděné zatáčky. Mohly se natočit až do úhlu 80 stupňů, aby osvětlily vnitřek zatáčky, a poskytly řidiči co nejlepší výhled. Tím zajímavosti nekončí. Převratný byl také systém samonivelačního podvozku a jako první sériový vůz v historii měl na přední nápravě kotoučové brzdy. Tyto prvky znamenaly výbornou ovladatelnost a pohodlí během jízdy. Rozhodli se podchytit i pro “předokolky” dobře známou nedotáčivost. Přední náprava dostala jiné pneumatiky a jako vhodné řešení se ukázal i rozdílný rozchod náprav. Rozchod přední nápravy byl 1499 mm a u zadní pouze 1295 mm.
Chyběl mu výkon. Závodní dravost ale ne
Slabinou tohoto vozu byla pohonná jednotka. V první verzi byla použit slabý motor z automobilu Traction-Avant, který byl představen už v roce 1934. V polovině 60. let to napravili, a pod kapotu se dostal řadový čtyřválec s objemem 1.9 litru a výkonem 75 koní. Pomocí něj, samočinné převodovky a aerodynamické karoserii se maximální rychlost dostala až na 137 km/h. Roku 1972 se dokonce začala prodávat verze s motorem 2,3 litru a převodovkou s pěti stupni. I přes slabý motor zažíval Citroën DS velké závodní úspěchy mezi roky 1959 a 1966. Dokonce se mu několikrát podařilo zvítězit na Rallye Monte Carlo.
Cenná součást sbírek veteránů
Tvary a konstrukci tohoto automobilu obdivujeme i dnes. A to se již téměř 50 let nevyrábí. Kvůli své kráse si často našel cestu do nějaké sbírky historických automobilů. Jejich cena se velice liší podle ročníku a verze, ale sehnat zachovalý Citroën DS na prodej dnes není nic lehkého. Ceny se pohybují mezi 100 000 Kč až 750 000 Kč. Pokud si nějakým chcete udělat radost, tak raději moc nemeškejte. Jsou vhodnou investicí, neboť má jejich cena v budoucnosti jen stoupat.