Chevrolet Corvette: americká revoluce na kolech
Je jen málo vozů s tak obsáhlou a bohatou historií. Chevrolet Corvette patří bez debat k nejslavnějším americkým vozům, které se díky svým vlastnostem rozšířily do celého světa. Je charakteristická svou sportovní karoserií a dvěma místy k sezení. Opomenout nesmíme ani výkonný motor. Pojďme se podívat na to, jak tohle vlastně začalo.
Lidé chtěli sportovní vůz, tak jim ho dali
Historii Corvetty by se spíše měl věnovat seriál na pokračování, ale my se vám ji pokusíme shrnout do článku. Vše odstartovala touha amerického lidu po sportovním voze. Do té doby auta připomínaly spíše plachetnice. Vzpomeňme třeba vozy Lincoln. Chevrolet se na to pokusil odpovědět automobilem, při jehož výrobě se inspirovali u vozů italských a britských. Jako výsledek tohoto snažení byl v roce 1953 na výstavě v New Yorku přestaven roadster s označením EW-122. Vyznačoval se krásnými liniemi, laminátovou karosérií a tuhou zadní nápravou. A jak už jste asi uhodli, tak jeho jméno bylo Chevrolet Corvette.
Okamžitý úspěch se nekonal
Pod kapotu umístil Chevrolet řadový šestiválec o objemu 3.9 litru, který disponoval výkonem 150 koní. S prodejem to zpočátku nijak dobře nevypadalo. Ve zbytku roku 1953 se prodalo pouhých 300 kusů a přes veškerou snahu mechaniků se neustále objevovaly nové problémy. Velký krok kupředu proběhl v roce 1955, kdy se pod kapotu dostal osmiválec 4.3 litru o výkonu 195 koní. Hned v roce následujícím došlo k modernizaci karoserie. Poprvé se ukázaly tak dobře známé prolisy na bocích.
Corvette C2 a osmiválce pod kapotou
Druhá generace byla představena roku 1963 a vyráběla se pouze čtyři roky. I z toho důvodu jsou možná tyto veteráni na prodej nejžádanějším zbožím a jsou tak vhodnou volbou pro investování do veteránů. Vyráběly se ve dvou verzích a to jako uzavřené kupé a roadster s plátěnou střechou. Co ale mnohé překvapilo, tak to byl moderní podvozek a nezávislé zavěšení kol. Nabídka motorů byla bohatá. Patřil tam Small Block V8 5.4 l (250 koní), Big Block V8 6.5 l (425 koní) a Small Block V8 (550 koní).
Třetí generace byl největší hit
Chevrolet Corvette C3 je tou neúspěšnější generací. Během let 1968 a 1982 se prodalo 542 741 kusů této sportovní legendy. Vůz je tak populární, že se dostal i do mnoha závodních her. Možná to bylo i díky tomu, že při navrhování této verze byla prioritou ovladatelnost a jízdní vlastnosti. Silný motor není k zahození, ale auto musí být využitelné i jinak než na “čtvrtmíle”. I přes svůj tržní úspěch jsou ale považovány za ty nejméně spolehlivé. Většinu drobností se ale během dlouhé produkce podařilo odstranit. V roce 1975 byla ukončena výroba roadsteru s plátěnou střechou a za důvod je označována ropná krize.
Corvetty překvapují i dnes
K dnešnímu dni čítá historie Corvetty již 7 generací. Parametry a vzhled se měnily podle zrovna probíhajících trendů, ale Corvetta nikdy nepřestala být Corvettou. Hitem 21. století je zmenšování motorů a snižování emisí. I přesto byla v roce 2007 přestavena verze ZR1 šesté generace, která disponuje výkonem 620 koní. Konkurenční boj s vozem Ford Mustang tak nikdy nebyl vážnější. Tento vůz mnohé zaskočil a s příchodem sedmé generace ji ještě přiostřili. C7 ZR1 má přeplňovaný osmiválec o výkonu 775 koní. Stojíme na prahu příchodu Corvette C8 a už se nemůžeme dočkat toho, co si pro nás přichystá.