Jak přihlásit veterána a získat veteránské RZ

25. 11. 2020

Začněme tím, co to vlastně veteránské vozidlo je. Možná se ptáte na to, kdy se auto stane veteránem. Podle předpisů je to vůz, který je starší třiceti let. Počítá se to samozřejmě od výroby. Pro tento vůz můžete zažádat o veteránské doklady a SPZ. Jaká úskalí na vás čekají? A jaký je tedy postup?

Vše se odvíjí od kodexu FIVA

Alfou a omegou při udělování statusu veteránského vozidla je Mezinárodní technický kodex FIVA 2010. Je to naprosto zásadní dokument, na němž závisí úspěch vašeho přihlášení. Jeho cílem je udržet v pojízdném stavu vozidla různých věkových kategorií FIVA. V něm se nachází návod, který vše přímo ovlivňuje. Dělí vozy standardní, dobově upravené, kopie a repliky. Určuje také míru zachovalosti jako originální, autentické, renovované a znovu vystavěné.

buick skylark

Kde se vozy testují?

Testování veteránů má vždy na starosti krajská testační komise. Kontakt najdete na www.fkhv.cz. Testování probíhá jako dvoustupňové. První je klubová testace. Ta zjišťuje hlavně historickou způsobilost vozu. Poté následuje krajská testace. Ta se soustředí hlavně na technickou stránku.

Jak se připravit

Ještě před testem technické způsobilosti tak musíte nechat vůz otestovat na historickou původnost, kde vozidlo hodnotí dle kodexu FIVA. K tomu je potřeba zajistit vůz, jehož se test týká, a také mít protokol z STK. Pro první testaci je dležité mít vyplněný formulář přihlášky ke klubové testaci, vyplněný testační protokol, veškeré údaje o vozidle, protokol o technické prohlídce (nebo STK), lokalizaci identifikačních znaků (štítek výrobního čísla karoserie a motoru, VIN) a celkem 12 fotografií o velikosti 6×9 centimetrů. Jedná se o 6x levopředek a 6x pravozadek. Dejte si pozor, aby byly lesklé, barevné a na fotografické papíru. Nutné je také neutrální pozadí.

pontiac gto

Už stačí je registrovat

V případě, že bez problémů zvládnete krajsou i klubovou testaci, tak je na řadě samotná registrace. V každém kraji je určeno jedno registrační místo, kde můžete historické vozidlo zaregistrovat.  Ještě než se tam vydáte, tak musíte vozidlo pojistit. To znamená povinné ručení pro veterány. Při registraci u sebe mějte žádost o registraci, žádost o testování historického vozu, zelenou kartu a fotografie. Ceny pojištění vozidla se mohou každý rok měnit, velmi přehlednou tabulku cen pojištění si připravil web 5fin.cz (zde).

 

Následně dostanete průkaz historického vozidla, osvědčení o registraci vozidla a tabulky RZ. Ty jsou přiděleny dle kraje, v němž registrace proběhla. Vydávají se v různých velikostech, takže není problém ani u amerických aut.

velorex

Možné potíže

U testace musí být vždy zachováno šasi či samonosná karoserie. Tam je umístěno výrobní číslo, které slouží k identifikaci vozidla. Dále mohou být z pěti hlavních skupin pouze dvě odlišné od originálu. Těmi skupinami jsou motor, převody, kola, odpružení a řízení. Testace se vždy provádějí do 31.5. toho roku. Pokud čerstvý majitel nestihne, tak čekat nemusí. Čerstvě vlastněné vozy je možné testovat celý rok.

Jak drahá vlastně testace je?

To se může lišit podle klubu, kde vůz testovat necháte. Nové testace mají stanovenou horní hranici na 2000 Kč u klubové testace a 800 Kč u krajské. Následná registrace se odlišuje podle druhu vozidla. Pohybuje se tak mezi 300 Kč až 800 Kč. K tomu připočtěte takové ty nevyhnutelné výdaje. Cesta komisaře k majiteli vozu, konzultace, hledání informací a focení vozu.

Co musí váš veterán splňovat pro získání průkazu historického vozidla

  • původní typ motoru a převodovky
  • dobrý technický stav a bezchybná funkčnost
  • původní typ a rozměry ráfků
  • karoserie bez koroze
  • jednotný celistvý lak (jiné podmínky jsou u laku původního)
  • dobrý povrch chromovaných částí
  • dobrý povrch hliníkových částí
  • absence nepůvodních doplňků
  • čistota karoserie, motoru a podvozku
  • zachovalý interiér v pěkném stavu

Rozdělení historických vozidel dle věkových kategorií

Podle kodexu FIVA jsou vozidla rozřazeny do kategorií dle data výroby.

  • Třída A (Ancestor) do 31. prosince 1904
  • Třída B (Veteran) mezi 1. lednem 1905 a 31. prosincem 1918
  • Třída C (Vintage) mezi 1. lednem 1919 a 31. prosincem 1930
  • Třída D (Post Vintage) mezi 1. lednem 1931 a 31. prosincem 1945
  • Třída E (Post War) mezi 1. lednem 1946 a 31. prosincem 1960
  • Třída F mezi 1. lednem 1961 a 31. prosincem 1970
  • Třída G mezi 1. lednem 1971 a věkovým limitem FIVA (stáří 30 let)

Dostanete SPZ se zelenými čísly?

Možná si říkáte, že veterána přece snadno poznáte podle zelených čísel na SPZ. To se ale mýlíte. Zelené značky totiž dostanete k vozidlu, které není v klasickém registru. V případě, že si kupujete více než třicet let staré vozidlo, které chcete přihlásit jako veterána, tak vám klasické registrační značky s černými čísly zůstanou. V každém případě podstoupíte potřebnou testaci, díky které budete moci využít tolik levnější povinné ručení. Myslete také na to, že při převodu automobilu s již vyřízenou testací nebudete muset platit ekologickou daň. Tyto auta ale musí mít ve chvíli registrace do registru historických vozidel platnou technickou kontrolu.

Přináší veteránské značky nějaké omezení?

Zde se znovu odkážeme na technický kodex FIVA. Ten totiž popisuje historické vozidlo jako „vozidlo, které je uchováváno a udržováno v historicky věrném stavu a není využíváno ke každodenní přepravě“. Zároveň také myslete na to, že podle českých předpisů není možné historické vozidlo provozovat na pozemních komunikacích za účelem podnikání a běžného denního života. Jak je vám ale pravděpodobně jasné, tak na dohlížení na porušování tohoto nařízení není kladen velký důraz. Na druhou stranu ale mají veterány jen minimální nájezd, jelikož je majitelé využívají na občasné projížďky a na srazy.